15 september 2010

15 september 2010 - Uberlândia, Brazilië

Dag belgen!!

En in het bijzonder dag Bomma en Bompa en Marcel die dit iedere keer zo lief voor Bomma en Bompa afprint :)

Vandaag zijn we woensdag en het is al een week geleden dat ik nog iets gepost heb, dus zal ik daar maar eens werk van maken he :)

Ondertussen is het hier 34 graden, ondanks dat het officieel nog winter is, en is het dus zweten en zweten hier!!

Zelfs mijn hoofdhuid is verbrand.. hoe doe je dat toch?

Nu goed, wat heb ik de afgelopen week zo allemaal uitgespookt hier.

Om te beginnen waar ik gestopt ben: vorige week woensdag heb ik niet zoveel uitgestoken.

Ik ben naar school gegaan als elke andere doordeweekse dag en ik stond na schooltijd netjes te wachten tot mijn braziliaanse papie mij kwam ophalen.

We hadden de eerste, en enige keer tot nu toe, regendruppels die welgeteld 2 minuten aanhielden.

Ik was een beetje zenuwachtig want ik had met marijke ceyssens afgesproken om kwart na 1 op de computer, want we hadden namelijk veel om bij te praten!!

Natuurlijk was mijn papie vandaag net weer super laat en kwamen we pas om 5 voor 1 thuis ;O

Hoe ik het gepresteerd heb zonder te schrokken weet ik niet, maar op 10 minuutjes tijd had ik warm gegeten, dus ging ik als een braaf meisje mijn tandjes poetsen.

Marijke en ik hadden een heel leuk gesprekje en nadat zij vertrok om te gaan volleyballen ging ik naar de stad met Saii.

Toen we thuiskwamen was er een brief van Sebastiaan Loos, die vergeten was mijn naam boven het adres te zetten.

Ik heb een uur liggen praten voor ik die brief kreeg. Hij moest maar eens van een hoogstaand afs persoon zijn..

Misschien was die sebastiaan loos wel de belgische afs president!!

Dus niet..

Ik heb mijn facebook maar gebruikt om het te bewijzen.

Dus sebastiaan: SCHRIJF ER VOLGENDE KEER MIJN NAAM BIJ!!

Om de avond af te sluiten hielden Saii, Claudia en ik nog een kleine fotoshoot en keken we ´up`bij mij thuis in de zetel.

Toen was het al half 11 en hoog bedtijd!!

Op donderdag kregen we een nieuwe jongen in de klas.

Zijn naam is Cesar en hij komt uit mexico, maar veel zei hij niet.

Samen met de Thaise en de Duitse gingen we in de stad stof en naaigerief kopen om kussen en dergelijke dingen in elkaar te knutselen.

Ook las ik sebastiaan zijn brief en hoe grappig was die!!

Mijn braziliaanse moeder vertelde me weer 20 keer dat ik een goede smaak heb én: ZE IS JALOERS OP MIJN SCHAAR :O!!

Thuis op de computer had ik een leuk gesprek met Dries P en botste ik ook nog eens op die goede Koen Martens die precies van de wereldbol was verdwenen.

Maar gelukkig toch niet echt dan.

Natuurlijk heb ik ook nog met andere mensen gepraat hé.

Zoals met Astrid en Bart en ik had een vampiergesprek met Robbe Geeraerts dat zeer geestig was!!

De garagepoort ging stuk en maakte rare geluiden, dus lieten we dat ding maar even met rust en mijn oma was een beetje vervelend.

Uiteindelijk kwam jéssica me redden en keken we operaçao cupido.

Natuurlijk lagen we dus weer vrij laat in ons bed en waren we de volgende morgen weer gapend in de klas te bespeuren.

Vrijdag vond ik wel een beetje spannend.

We gingen naar de club, ik praatte met Sofie van Elst, ik kocht een zonnebril, mijn ouders en zus vertrokken maar weer eens naar Luxemburg en vooral: ik had 2 feestjes.

Eerst was er een circusfeest voor 2 kindjes die 2 en 7 werden, toen was er het grote feest: Een vijftiende verjaardag van Camila Campos. Dé belangrijkste verjaardag van een braziliaans meisje.

Goh, wat een feest was mij dat!!

Ze word opgesloten in een aparte kamer in de hoek.

Je komt aan en er is security om je inkomticket te controleren voor het feest en portiers en dan heb je de grote cadeautafel als je binnenkomt.

Onder is het podium en de dansvloer en neemt de familie plaats, achter is de snoephoek, de cocktailbar en het restaurantje.

Boven nemen de vrienden plaats waar de gigantische verjaardagstaart staat.

Iedereen komt in zwarte kleren.

Op een gegeven moment om half 11 kwam er een presentator die haar naam afriep en de lichten gingen uit, enkel een spot die op de deur van haar kamer kwam te staan.

Toen kwam een vriendin met haar naar buiten en leidde haar tot aan de trap en toen begon er muziek te spelen.

Ze had een prachtige witte jurk aan, gewoon onbeschrijfbaar!!

Ze liep langzaam de trap af terwijl er onderaan een proffesionele fotograaf foto´s van haar nam.

Echt chique!!

Onder aan de trap gekomen, kwam er een jonge man haar een handkus nemen en leidde haar naar de dansvloer voor de openingsdans die prachtig was.

Dan leidde hij haar naar de taart.

Iedereen zong happy birthday voor haar.

In het Portuguees gaat dat als volgt: Parabéns pra você, nesta data querida, muitos félicidades, muitos anos da vida!

En dan sneed ze de taart aan.

Vervolgens ging ze haar kleren omwisselen en kregen we op het podium een samenspel tussen circusacts, zangers en zangeressen en videoclips.

Onder stonden een groot doek met foto´s van haar waar je iets op kon schrijven en een levensgrote foto van haar in haar witte jurk.

Vóór hun verjaardagsfeest krijgen ze namelijk een urenlangen fotoshoot in een fotostudio, waarmee ze een groot boek vol foto´s mee maken en waarmee ze de uitnodigingen voor hun feest maken.

Uiteindelijk lag ik tegen 3 uur in mijn bed..

Gelukkig was het weekend.

Zaterdag deed ik niet veel.

Ik praatte wat met valérie op de computer, we aten iets en we gingen op visite.

De vrouw waar we heen gingen had een piano en daar heb ik dus wat op zitten spelen.

Eens ik door had welke toets voor welke nood stond, ging dat wel aardig goed vond ik.

En ik hoorde mijn mama hier zeggen dat ik werkelijk veel van piano hield. Haha.

Toen we terug naar huis gingen, kwamen we Regina tegen, de gastmoeder van het Duitse meisje, die zei dat het vanavond ging regenen.

Ze zag het aan de palmbomen ;O!!

Het regende... DUS NIET!!

Zondagvoormiddag ging ik met Claudia en Regina naar de club.

De buis was voor het eerst open en die moesten we natuurlijk testen he.

Man man, dat ding ging snel!!

Daar kun je nog niet eens in afremmen ofzo!!

Maar het was wel leuk.

We kwamen er ook Giordana en Marina tegen en ondanks dat ik me ingesmeerd had, was ik natuurlijk weer eens verbrand.

Hé toch!

We aten nog een ijsje en ik ging naar huis voor het eten.

Daarna ging ik bij Claudia film kijken en plunderden we samen de Pontje queijo´s.

Haar ouders hadden Guaranha gekocht maar hem perongeluk in de diepvriezer gestopt, dus die was gans bevroren uiteraard.

Haar papa maakte popcorn, wat hier met zout gebeurd in plaats van met suiker, en toen kwam de hond bij ons bedelen.

Misschien lust ze ook wel die rode pepers die in de keuken staan??

Toen ik thuis kwam, douchte ik vlug en daarna aten we nog pizza.

Om 10 uur ´savonds!!

Typisch Braziliaans..

En zo werd het dus weer maandag en moest ik alweer terug naar school.

Het eerste uur hadden we groepswerk en gingen we in groepjes zitten.

Natuurlijk had niemand na het eerste uur zin om terug in de rijen te gaan zitten, dus bleven we gewoon in de groepjes zitten.

Ik praatte 3 uur lang met Cesar, onze mexicaan.

Tijdens de geschiedenisles had ik een woordenboek nodig om het bord wat te vertalen en hij bleef gewoon zitten.

Want hij zei dat hij het allemaal begreep!!

Het volgende uur hadden we engels.

De leraar praatte eerst frans tegen ons, maar Cesaartje begreep er niets van.

Toen vroeg hij aan Cesar: Versta je portuguees?

´Een beetje,`zei Cesar.

´En verstaat zei portuguees,`vroeg hij aan Cesar over mij.

´Beter als mij!`

Euh, wie had er net geen woordenboek nodig ;O??

Nu goed.

In de namiddag liep ik naar de post om er op het postkantoor achter te komen dat ik enkel het geld om de postzegels te betalen had meegebracht en de brieven thuis had laten liggen.

Dat is nu weer eens enorm typerend.

Daarna ging ik maar weer eens op de computer waar ik een dolgedraaide Valérie Clerinx tegen kwam, die net mijn briefje had ontvangen. Hoera!!

Samen gingen we Sofie haar prikbord wat overbevolken.

Het ging van speelgoedgsm´s en ketchupbussen naar een lek schip in de rumzee, vervolgens naar twee dronkenlui op een trapeze in het circus die hoogtevrees hadden, daarna kregen ze vleugels (want redbull gaf je al vleugels dus rum zeker en we kregen dus ook 2 jaar garantie op de vleugels), we kwamen er achter dat de wolken verdwenen en we begonnen te dalen dus trokken we aan de parachutehendel en kwamen tenslotte op de begane grond.

Arme sofie, 54 berichten die eigenlijk nergens op slaan ;p

Ik schreef Marijke maar een bericht, want die liep ik weer een halfuur mis en ik praatte met Vih, mijn 13-jarige gastzus voor dit weekend!!

Ook had ik even een gesprek met Pietertje uit Looi over Jonas Voorter zijn zangkunsten op Moulin Rock Festival en gelukkig voor hem vond hij het concert een succes!!

Opnieuw ging ik film kijken bij Claudia thuis.

Toch handig dat ze maar 2 deuren verder woont en praten we over ons kamp.

We vertrekken namelijk deze vrijdag tot maandag op kamp naar Ouro Branco met 8 Duitsers, 3 Italianen, 2 Belgen, 1 Amerikaan en 1 Franse.

Joepie!!

Toevallig kan liesy al die talen wel een beetje en ondertussen ook al echt redelijk goed Portuguees!!

Een taal-cultuur-geschiedeniskamp.. spannend!!

Ik kijk er naar uit!!

En natuurlijk werd het ook ergens dinsdag en moest ik naar huis wandelen.

Toen ik de computer opzetten botste ik op Melissa van Malderen voor de eerste keer sinds mijn verblijf hier, en ondertussen telt mijn verblijf hier al mooi 7 weken!!

Ik ging opnieuw naar de post (vervelende post!!) en haalde een Maracujà uit, die trouwens net zo verslavend is als de açai.

En ook aten we truffeltaart, hmmm.

Ik skypte even met mama en papa in België en met de grote broer en ik had weer een leuk gesprek met Marijke Ceyssens.

Ook praatte ik met de mensen uit Ouro Branco en ik werd hier al versierd door een Braziliaan van daar... de bekende mannenzever, ge kent dat wel ;p

Ik kwam Leonardo (de colombiaan), Cesar (de mexicaan) en Chris (de nieuwe amerikaan) tegen op weg naar het tennisveld in de club.

Ik ging nog wat praten bij Claudia en had een leuk debat met Regina en uiteindelijk moest ik eten met mijn oma.

Die wou weer niet eten en voerde het aan de hond ;O!!

Om half 11 lag ik dan weer in mijn bed.

En zo werd het dus vandaag: woensdag 15 september 2010.

Mickey, onze hond, wou me niet naar school laten vertrekken en sprong op mijn boekentas en begon me kopjes te geven alsof het een kat is!!

Over katten gesprokken: ik heb dus al 7 weken geen kat meer gezien!

Onderweg naar school zie ik een motortaxi!!

De helm voor de klant achterop vastgebonden met een onnoemelijk aantal snelbinders.

Dan kom ik dus in de klas aan.

Het is 7u01 bij ons.

Ik leg uit dat het in België nu al 12u01 is en dat de school dus al uit is vandaag, want het is woensdag hé.

Dus we beginnen wanneer ze in België eindigen op woensdag.

Zegt de krullenbol in mijn klas, wiens naam ik altijd vergeet, dat ik beter portuguees spreek als hem ;O!! Maak dat mee!! Van een Braziliaan!!

En maar niet afgeven natuurlijk..

Want hij heeft het nog 3 keer gezegd vandaag.

Ook staat België hier in de krant (de ´Folha de S Paolo`) en moest ik natuurlijk het nederlands gaan vertalen van het doek dat op de foto stond.

Iets over mensenrechtenbetoging in Brussel was het.

Als Renê de krant uit heeft krijg ik het artikel.

Die leest echt elke morgen de krant he!! Intelligent mens..

Deze morgen las ik Sarah´s kaart: Mijn eerste binnenlandse post hier ;p: die trouwens gisteren is gearriveerd.

Zo dat was het voor vandaag, want nu heb ik weer eens iets gepland.

Dus ik zie jullie de volgende keer dat ik tijd heb om iets te posten wel weer.

Heel veel liefs en een beetje warmte vanuit brazilië (want hier is het wat te warm en daar schijnbaar veel te koud),

Jullie kleindochter, dochter, zus, beer of wat ik dan ook van u ben ;p

Liesy

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade